Životospráva


  • Stravování dětí probíhá zpravidla frontálně z důvodu bezpečnosti dětí a také ze zásady správného stolování.
  • Dětem poskytujeme plnohodnotnou a vyváženou stravu ( dle předpisu).
  • Zachováváme vhodnou skladbu jídelníčku, dodržujeme zdravou technologii přípravy pokrmů a nápojů.
  • Děti mají stále k dispozici ve třídě i v jídelně (na dostupném místě ) dostatek tekutin .
  • Mezi jednotlivými podávanými pokrmy dodržujeme doporučené tří hodinové časové Pitný režim probíhá i při pobytu venku a na školní zahradě .
  • Děti do jídla nenutíme, respektujeme individuální tempo a množství jídla každého dítěte.
  • Snažíme se, aby děti všechno alespoň ochutnaly a naučily se tak zdravému stravování.
  • Vytváříme dětem kulturní a hygienické prostředí, vedeme děti ke správným návykům stolování .
  • Zajišťujeme pravidelný denní rytmus a řád , snažíme se o to, aby byl denní řád flexibilní a umožňoval organizaci činností přizpůsobovat potřebám a aktuálním situacím a reagoval na neplánované události v mateřské škole.
  • Snažíme se, aby děti byly každodenně a dostatečně dlouho venku, program činností je přizpůsobován podmínkám počasí.
  • Dáváme dětem prostor pro dostatek volného pohybu a spontánní hry nejen na zahradě, ale i v interiéru mateřské školy.
  • V denním programu respektujeme individuální potřebu aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí např. dětem s nižší potřebou spánku nabízíme klidný program , děti ke spánku nenutíme.

Mateřská škola poskytuje i stravování ( tzv. doplňkové )“ cizím strávníkům“kteří se řídí pravidly , které jsou rozepsány v  Organizačním řádu školy .
Stravování předškolních i školních dětí dle vyhlášky o školním stravování č. 107/2008 v platném znění, kterou se mění vyhláška č.107/205 Sb.
Závodní stravování (dle platné vyhlášky č.84 /2005 o závodním stravování )
Doplňková činnost školy :
Stravování cizích strávníků § 27 zákona č.250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů


Denní řád


  • náš denní řád je natolik pružný, aby mohl reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální, či aktuálně změněné potřeby.
  • do denního programu pravidelně zařazujeme řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity.
  • plně se věnujeme dětem a jejich vzdělávání.
  • snažíme se o to, aby děti nacházely potřebné zázemí, klid, bezpečí i soukromí.
  • při vstupu nového dítěte do naší mateřské školy uplatňujeme individuálně přizpůsobený adaptační režim.
  • snažíme se o to, aby poměr spontánních a řízených činností byl v denním programu vyvážený.
  • dáváme dětem dostatek času i prostoru pro spontánní hru , umožňujeme dětem , aby si ji mohly dokončit nebo v ní později pokračovat.
  • veškeré aktivity organizujeme tak, aby byly děti podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do
  • organizace činností a pracovaly svým tempem.
  • vytváříme dětem podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti, kde mají děti možnost účastnit se společných činností v malých skupinkách, středně velkých skupinách ale i v celé skupině .
  • dbáme na dostatečné soukromí dětí a pokud to děti potřebují, mohou se uchýlit do klidného koutku a neúčastnit se společných činností, stejné podmínky v rámci možností poskytujeme dětem při osobní hygieně apod.
  • při plánování činností vycházíme z potřeb a zájmů dětí, přikláníme se k individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí.
  • po realizaci plánovaných činností vytváříme materiální podmínky takové, aby věcné prostředí bylo dostatečné a kvalitní.
  • výchovně vzdělávací pomůcky máme včas připravovány.

Organizace dne


6:00 - 11:45


  • 6:00 hod. postupný příchod dětí, ranní hry dle volby a přání dětí
  • pitný režim v průběhu celého dne
  • centra s nabídkou různorodých činností (např. výtvarné nebo pracovní, grafomotorika , pracovní listy ,apod.)
  • prolínání herních činností s úklidem, přivítání se v komunitním kruhu
  • pitný režim v průběhu celého dne
  • 8.45hod. podávání svačinky
  • individuální i skupinové vzdělávací činnosti směřující cílevědomě k rozvoji osobnosti dítěte
  • řízené tělovýchovné činnosti a aktivity
  • 10.00 hod. pobyt venku, na školním hřišti, nebo na obecním hřišti v areálu koupaliště
  • v teplých měsících podnikáme často vycházky k blízkému lesu.( pokud je hezké počasí , chodíme ven dříve a využíváme delšího pobytu venku)

11:45 - 15:30


  • 11:45 hod. hygiena ,oběd
  • hygiena, čištění zubů
  • odpočinek
  • předčítání nebo poslech pohádky, , relaxační hudba
  • děti, které neusnuly,vstávají a věnují se klidným činnostem a hrám
  • 12:15 - 13:15 hod. starší děti aktivity, dle rozvrhu týdne a klidné spontánní hry ve třídě
  • hygiena
  • 14:00 hod. podávání odpolední svačinky
  • hygiena
  • spontánní hry a spontánní pohyb dle volby dětí, pohybové hry , opakovací chvilky, dle zájmu dětí pokračování v didakticky cílených činnostech
  • spontánní hry , individuální i skupinové činnosti dle zájmu dětí ve třídě, tělocvičně , nebo na školním hřišti dle počasí a ročního období ( spontánní pohyb, míčové hry spontánní hry na pískovišti, školním hřišti, na průlezkách apod..)
  • 15:00 hodin postupné odcházení dětí domů
  • uvedené časy jsou pouze orientační. Veškeré činnosti a aktivity jsou voleny a prováděny s ohledem na zájmy a potřeby tak, aby byly respektovány psychohygienické podmínky vzdělávání.

Týdenní rozvrh opakujících se výchovněvzdělávacích aktivit od 12:15 do 13:15

  • pondělí: Individuální logopedická péče, péče o integrované děti (p.ředitelka)
  • úterý: Logopedický kroužek- skupinová i individuální práce s dětmi (p. ředitelka)
  • středa: Metoda dobrého startu- cílená příprava nejstarších dětí na vstup do ZŠ (p. učitelka)
  • čtvrtek: Kroužek hry na zobcovou flétnu (p. učitelka )

Nadstandartní aktivity

  • angličtina pro děti
  • každé pondělí od 14:45 hod. – 15:30 hod. ( Mgr. Helena Šůstalová)

Doplňkové programy

  • různé výlety, exkurze , besedy s odborníky
  • společné akce s rodiči
  • práce s keramickou hlínou
  • tvořivé dílny

Rituály:

  • každodenní ranní přivítání dětí s učitelkou na polštářcích
  • komunitní kruh –(sdílení svých prožitků, přání , naslouchání toho kdo mluví)
  • malovaný kalendář – který je den ?( obrázek,číslo, písmenko – místo vyhrazeno na nástěnce ve třídě )
  • co říká sluníčko? ( přehled počasí )
  • který měsíc vládne ? ( znázorňují papíroví skřítci se symbolem měsíce – vyhrazeno místo na nástěnce ve třídě + velký formát obrázku )
  • jaké máme roční období? ( symbol na nástěnce)
  • čistím zoubky řízy, řízy ( prevence zubního kazu )
  • brousek pro tvůj jazýček ( logopedická chvilka)
  • oslava narozenin , svátku ( dřevěný narozeninový dort se svíčkami )

Návyky

Návyky rozumíme naučené, zkušeností získané způsoby chování. Návyky , které si děti v tomto věku osvojují, jim slouží k získání co největší samostatnosti a usnadní jim také sociální zařazení do kolektivu, přispívají k rozvoji schopností a vědomostí Tyto návyky prolínají každodenními činnostmi a příležitostmi


Návyky k získání samostatnosti

  • samostatné oblékání
  • stolování
  • osobní čistota a hygiena
  • udržování pořádku v nejbližším okolí.

Vztahové návyky

  • děti si s vedením učitelek vytváří svá pravidla chování, přiměřená věku
  • společně dbáme na jejich plnění
  • snažíme se o to , aby pravidla slušného chování znali a respektovali i dospělí
  • vedeme děti k reakci na pokyny dospělého
  • učíme děti umět přiměřeně svému věku ovládat své jednání
  • vedeme děti k hodnocení svého jednání
  • vedeme děti zajímat se o pocity a zájmy druhých
  • vedeme děti požádat o pomoc, když si neví rady

Bezpečná manipulace s hračkami i pomůckami

  • děti vedeme k tomu , aby se pohybovaly v budově školy , tělocvičně i na školní zahradě tak, aby neohrozily sebe ani ostatní děti
  • dbáme o bezpečné zacházení s hračkami i pomůckami tak aby neublížily sobě ani ostatním dětem
  • vytváříme šetrný a pozorný vztah k zacházení s hračkami , věcmi a jiným zařízením mateřské školy